Boligstiftelser opprettet av kommuner

Regjeringen har foreslått endringer i stiftelsesloven som innebærer at boligstiftelser opprettet av kommuner kan oppheves med et vedtak i et kommunestyre, og verdiene i stiftelsen overføres til kommunen. Se nærmere Prop. 135 L (2021-2022). 

Forslaget innebærer at stiftelseslovens bestemmelser om hvordan en stiftelse kan avvikles ikke skal gjelde for disse boligstiftelsene. Styret i stiftelsen har en begrenset rolle i forbindelse med en beslutning i kommunestyret om avvikling.

Et hovedprinsipp i stiftelsesretten er at når oppretter har overført verdier til stiftelsen kan han/hun ikke kreve verdiene tilbakeført. Verdiene er gitt til stiftelsen med endelig virkning. En oppretter kan heller ikke motta støtte fra stiftelsen. Dette prinsippet setter regjeringen til side og innfører en regel som til og med åpner for at kommuner kan motta verdier de aldri har tilført stiftelsen. Noen boligstiftelser har kjøpt eiendommer av kommunen, og nå skal kommunen kunne hente ut verdiene uten videre.

Begrunnelsen for forslaget synes så være at boligstiftelsene hindrer kommunen i effektiv forvaltning av lovverket for tildeling av bolig til vanskeligstilte borgere. Denne begrunnelsen er svak fordi kommunale boligstiftelser i hovedsak er veldrevne boligutleiere, som bidrar til gode bomiljøer for de aller svakeste i samfunnet vårt. Stiftelsenes overskudd går direkte til vedlikehold av boligene.   

Regjeringens forslag åpner for en praksis som kan benyttes også i forhold til andre typer stiftelser. Hvilken gruppe stiftelser er det det offentlige ønsker å avvikle på denne måten neste gang?  

Slik jeg vurderer forslaget er det i strid med sentrale bestemmelser i grunnloven, som skal beskyttet privatpersoner og juridiske personer mot utilbørlige handlinger fra det offentliges side. 

Forslaget fra regjeringen bør ikke vedtas. 

 

Marte EnoksenNyhet